עיצוב הסביבה החינוכית בגן – והקשר לבטיחות ולבעיות קשב וריכוז

עיצוב הסביבה החינוכית בגן
ילד נולד והכל חדש לו. דמיינו כי לכל חפץ ישנו שלט קטן שכתוב עליו חדש . במקום שם המוצר כיסא-חדש, שולחן-חדש, מזגן-חדש, נורה-חדשה, חדש, חדש, חדש, חדש, חדש ! מטרת הצוות החינוכי החל מהתינוקייה היא, לספק לילד סביבה נקייה ונטראלית נטולת הסיחי דעת, לתווך את הסיטואציות ולשיים (לתת שם) לילד את עולמו. כל זאת בכדי שהילד ירגיש תחושת שייכות וילמד לבטוח בעצמו ובסביבתו הקרובה – תחילה באמא ואבא ובמשפחה הקרובה ולאחר מכן בצוות החינוכי בפעוטון, בו הוא יבלה את רוב שעות יומו לעיתים 10 שעות. ילד שיחוש תחושת שייכות, חום וביטחון ירגיש אהוב ותחושת המסוגלות שלו להתגבר על קשיים ולהתמודד בלמידה משמעותית ילד כזה יגדל להיות ילד שמח, בעל ביטחון עצמי, מוצלח ובעל כלים מתאימים להשתלב בחברה בה הוא חי.

רבים הם בעלי הגנים היום המשקיעים הון עתק בציורי קיר מרהיבים  למכביר, בשולחנות, כיסאות וציוד צבעוני מדיי כגון שטיחי לינוליאום המצוירים בהם כבישים ורחובות, אפקטים מנצנצים או פאזלים או צבעוניות מוגזמת אחרת . עיצוב שכזה מעיד על העדר מחשבה חינוכית-למעשה כשתכנסו לגן כזה תדעו – הגן נועד כדי להרשים את ההורים! אולם לילדים הדבר עלול ליצור עומס מנטאלי גדול! עיניו של הפעוט עמוסים בצבעים וצורות הזועקים אליו מן הקירות וזה עלול להסיט את יכולת הקשב של הפעוט מהעיקר המוגש להם על השולחנות ורצפת המעון ועלול לגרום להם לתסכול, עומס ובילבול.

לדוגמא-ילד שזמן הפעילות שלו כרגע היא הרכבת פאזל לצורך פיתוח קשר עין יד, רצף, התמצאות במרחב ועוד עלול להתקשות בפעילות זו אם השולחן עליו מונח הפאזל צבוע בצבע אדום בוהק, ומעליו הקירות מלאים בציורים ומתחתיו הרצפה מכוסה בלינולאום צבעוני – הסביבה החיצונית של הילד מלאה בגירויים כך שיתקשה לנטרלם לאורך זמן ולהתרכז בהרכבת הפאזל – שלא לדבר על כך שהוא חי בסביבה זו לאורך כל היום. האם ציורי הקיר המרהיבים ככל שיהיו הצועקים אליו מכל עבר עוזרים או מנטרלים את יכולות הפעוט שלך?!

הורים יקרים שימו לב וזכרו תמיד מסגרת הגן נועדה לתת לכם ההורים שירות בזמן שהותכם בעבודה אך המסגרת נועדה בראש ובראשונה לילדכם ומשום כך חשוב שתעוצב עבורם בלבד ועל פי הצרכים שלהם ובהתאם לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים בכל גיל.
כיוון שאין לאיש את היכולת לנחש את המטען הגנטי איתו ילדים נולדים ואת ההשלכות המולדות רצוי לבחור תמיד תחילה בסביבה רגוע ותומכת למידה ולא בזו העלולה להפר את האיזון וליצור עיכובים מיותרים אצל ילדכם בתהליכי הקליטה והלמידה בהמשך.

פעוט בגיל הרך שרואה כל-כך הרבה צבע עלול להתקשות ולחוש תחושת בלבול וחוסר התמצאות כיוון שהכל נראה צבעוני ומושך .
צבעוניות מוגזמת עלולה להעצים בקרב הילדים בגיל הרך בעיות קשב וריכוז ולכן חשוב לבנות עבורם סביבה ניטרלית עד כמה שניתן על מנת לאפשר להם להתפתח רגשית, מוטורית ושכלית בצורה האופטימאלית. צבע הקירות והריהוט חייב להיות נטראלי בעל גווני פסטל עדינים רצוי גוון אחד.
שימו לב גם לאופן סידור פינות הגן והזרימה בין הפעילויות השונות .
כהורים תתקשו להבחין בכך וסביר שתתפעלו מצבע וגוון יפה על הקירות והרצפה אך, קיימת חשיבות חינוכית לעיצוב הסביבה החינוכית לצורך התפתחותם התקינה של הפעוטות הרכים והאהובים היקרים לכם מכל. בדקו כי השטיחים במקום הינם מאושרים בתקן אש – חוטי חשמל רופפים או שאינם מותקנים בתעלות תקניות ותפוסים פרוביזורית-אסורים! בדקו כי קיים אישור חשמלאי בודק / מוסמך ואישור קצין בטיחות ודרשו לראות אישורים אלו (מתחדש בכל שנה) . חלונות חייבים בציפוי נגד הדף והתפוצצות – הדבר ימנע התפזרות רסיסים במקרה של פגיעה בחלון או מלחמה חלילה. שערים: שערי קונצרטינה דוגמת מעוינים  ושערי גליוטינה שער עולה ויורד אסורים ועלולים לגרום לחבלות ידיים קשות ולאיבוד אצבעות.
דלתות הגן חייבות ב-
1.אצבעוני משני צידי הצירים למניעת תפיסת אצבעות ולא יריעת PVC שאינה מונעת תפיסת אצבעות
2.גלגל האטה או מחזיר דלת ומגן טריקת דלת
3. דלתות שירותים ללא מנעול ועם מרווח תחתון של 20 ס”מ לפחות. – גלאי עשן וציוד כיבוי אש זמין ומאושר ע”י מעבדה מוסמכת בכל שנה כמו גם אישור שירותי כבאות והצלה כיבוי אש (מתחדש בכל שנה).

עיצוב הסביבה החינוכית בגן- החצר:

1. החצר היא אחד המקומות החשובים בחיי הגן אך גם המסוכנים מבניהם אם לא ננקטו בה אמצעי הבטיחות הנדרשים ע”פ תקן. נסו לדמיין את מספר הילדים במרחב החצר ובדקו אם ישנו מספיק מקום לכולם. נמשיך במצע החצר-מצע החצר אסור שיהיה עשוי חול מחשש לצואת חתולים, קרציות ופרעושים ומחלת הגזזת. קשה יותר לטפל בחול כמצע כולל בגן מאשר בחול תקני המצוי בארגז החול והמוחלף ומטופל ע”פ התקנים. קיימים מצעים רבים המשמשים גני ילדים לחיפוי אדמה ולבלימת נפילות.

א. דשא סינטטי – עשוי פלסטיק/ניילון ובקייץ עלול להיות אחד מגורמי הכוויות לילדים משום שהוא אוגר בתוכו את חום השמש – זכרו מעל 37 מעלות לעור הפעוט המשמעות היא כוויה. כדי ליישם דשא סינטטי בגן ילדים נדרשת מערכת שכבות העשויות ספוג מתחת לדשא אך החשש העיקרי הינו מפני רטיבות ועובש הנוצרים עם הזמן אשר עלולם לשחרר רעלים לאויר והדבר עלול להוות סכנה בגובה המשחק של הילדים. לרוב קצין בטיחות טוב לא יאשר דשא סינטטי שלא הותקן לפי תקן.

בעבר במשך שנים החומר התקני והמאושר ע”י קציני הבטיחות למוסדות חינוך היה חצץ שומשום דק המתאים על פי התקנים אשר שימש כמצע בולם בגני ילדים עירוניים ופרטיים והן כחומר למשחק סוציו דרמתי מדהים בין הילדים.

כיום בעידן הטכנולוגי ולאחר פיתוחים חדשים נוטים קציני בטיחות לאשר מערכות בטיחות מסוג חדיש כאמור המשלבות משטחי בלימה מינימאליים של עד גובה 1.7 ומעלה באמצעות משטחים מיוחדים לבלימת נפילות ומניעת חבלות ועליהן מונחים מרבדי דשא סינטטי מיוחדים העשויים סיבים כפולים שזורים ודבוקים בעלי תקנים רבים המקלים את הבחירה במערכות אלו.

גם אנחנו בטיפטיפון שידרגנו את החצר לאחרונה וביצענו בה מערכת בטיחות של חברת דשא עוז המבצעת פרוייקטים רבים במוסדות חינוך ועיריות רבות בארץ בהיקפים של אלפי מטרים בשנה. מערכת משטחי הבטיחות בפעוטון של טיפטיפון מבית דשא עוז מאושרת מכון התקנים ועומדת בתקנים המחמירים הבאים:

א1. תקן תלישה ותקן רעילות- הדשא לא ניתן לתלישה בקלות ע”י ילדים ומבוגרים כאחד בשל חוזק הסיבים וצורת השזירה וההדבקה הייחודית. אינו רעיל.
א2. עמידות UV קרני השמש -אינו צובר חום כמו דשאים סינטטיים רגילים ולא גורם לכוויות. אם זאת חובה בהצללה כפולה כפי שקיים בטיפטיפון.
א3. תקן נפילה בזכות משטחי בטיחות יחודיים למניעת חבלות בנפילות עד גובה 1.70.
א4. תקן חילחול מיים של כ- 60 ליטרים בשעה ייתרון גדול בימי החורף לייבוש מהיר ויכולת שימוש בחצר גם בימי החורף .
א5. תקן אש- בזכות חול סיליקאט סטרילי ונקי שהוחדר בין הסיבים ואינו מושך חרקים.חול הסיליקאט בכמות של 18 ק”ג למטר מרובע מונע דליקה של סיבי הדשא במצב של שריפה חלילה.

בניגוד לדשאים המוצעים כיום במחיר של בין 30-120 ש”ח עלותה של מערכת הבטיחות בטיפטיפון במחיר המחירון היא 300 ש”ח למטר בשל הסיבות שתוארו למעלה ובנוסף משום שבניגוד להתקנת מדשאות סינטטיים אחרים בהתקנות של חברת דשא עוז לא משתמשים כלל וכלל במסמרים כפי שנהוג לצורך קיבוע המערכת לאדמה, אלא משתמשים בדבק אפוקסי ירוק ובדבקים נוספים שאינם רעילים וללא מסמרים למען בטיחות הילדים.

צפו בתמונות התקנת החצר החדשה בגן הילדים הפעוטון של טיפטיפון.

ב. אריחי פלסטיק מחוררים – אמנם בולמים נפילה ואף מגיעים בצבעים מרהיבי עיניים להורים אך לא משיגים את המטרה לשמה נועדו – הפלסטיק של אריחים אלו, הינו קשיח ונועד לעמוד בתנאי חוץ, כך על פי היצרנים, אבל למעשה אוגר תחתיו בשל החורים בו שאריות מזון אבק וחרקים העלולים להוות איום על חיי הפעוט-נחשים, עקרבים, עכבישים ונמלים עוקצות.

ג. יציקות גומי – עשוי מצמיגים ממוחזרים וגרוסים מעורבים באמולסיה של דבקים-שיטה זו הוצאה מתקן גני ילדים ואינה מומלצת ע”י קציני בטיחות על אף שניתן לראותה בגני ילדים ציבוריים ובמגרשי משחקים. הבעייה המרכזית הינה הפרדות החומר וחשש מחנק, בליעה והרעלה, בנוסף הגומי המתפרק משחרר רעלנים לאויר ואוגר תחתיו עובש ופטרת בעלי ריחות לא נעימים בטווח הארוך-זכרו הפעוט המתוק נמוך הקומה אינו מתנשא לגובה של אדם בוגר ועלול להיות חשוף למפגעים אלה.

2. הצללה – קיימת חובת הצללה בחצרות ברמה של כ 90% צל לפחות .
3. גידור החצר חייב להיות הקפי ובגובה 2 מטרים והכניסות למעון חייבות להיות באמצעות שער אינטרקום חשמלי.

  1. חל איסור על עצים בגני ילדים שאינם מיועדים למאכל/או רעילים וחל איסור חמור כנגד צמחייה קוצנית ושיחי ורדים  .

5. עליכם ההורים לוודא כי החצר בטוחה עבור הילדים וכי בעלי הגן דאגו לקבל לאחר ההתקנה של מתקני החצר הדורשים אישור הצבה  ממכון התקנים הישראלי ומסביבם מצע בולם איכותי בגובה מתאים .

  1. התקן קובע כי מסביב לכל מתקן חצר יבוצע מצע בולם מסוג חצץ שומשום דק לבלימת נפילות וכי גובה המתקנים לגילאי 0-3 לא יעלה על 0.5 מטר מהמדרך הגבוה. אין להציב מתקני משחקים על גבי רצפות או בטון חשופים אלא רק מעל מצע בולם תקני. כמו כן אסורים נדנדות תלויות מכל סוג שהוא לרבות נדנדות swing מהן קיימת סכנת דחיפה, העפה, נפילת הנדנדה ופגיעות ראש וגפיים חמורות.
  2. נדנדות מסוג swing אסורות על פי התקן לגני ילדים למעט נדנדות עלה ורד.

 עוד על עיצוב הסביבה החינוכית בגן:

1. שערי הפרדה אסור שיהיו ממעוינים שערי עץ קונצרטינה אסורים.

2014-06-12 10.13.39
עיצוב הסביבה החינוכית בגן סכנת אבדן אצבעות

גם שערים על מסילות כאשר החלק הפנימי שבין המסילות עולה ויורד אסור לשימוש אינו עומד בתקן ושניהם עלולים לגרום לחבלות קשות. 2. אם אתם הורים לתינוק בדקו היכן הכיתה של התינוקייה האם יש להם מספיק שקט ושלווה לצורך שלהם או שהכיתות מעורבות. 3. וודאו כי אין מושיבים תינוקות כדרך קבע לאורך זמן במפגשים של כיתות אחרות וכי לתינוקות מטפלות צמודות רק עבורם. 4. בדקו כי תינוקות אינם נקשרים ומרותקים לסלקלים וטרמפולינות או חלילה לכיסאות נדנדה /אוכל גבוהים. 5. לולים ועריסות חייבות להיות בעלות תקן לגני ילדים ולא מתקפלים כגון לולי קמפינג צבעוניים וגמישים ומחשש לפגיעת ראש וגפיים וחנק.

חשמל

דרשו לראות אישור חשמלאי בודק מוסמך המתחדש בכל חמש שנים ואישור חשמלאי מוסמך בכל שנה כל כבל חשמלי של כל מוצר חשמלי חייב בחיפוי תעלה או בתוך הקיר מעל מרחק של 30 ס״מ מהשקע ומהמוצר גם בגובה חל איסור הצמדת כבלים ללא חיפוי בתוך המבנה מחוץ למבנה חל איסור מעבר כבלי חשמל וטלפון מעל לראשם של הילדים בחצר. כבל האינטרקום צריך למשל להיות תת קרקעי ולא עילי מחשש להתחשמלות.

גז. 

ליד כל מתקן גז חייב להיות מותקן גלאי גז חשמלי המחובר למנתק גז אוטומטי הסוגר את זרימת הגז במקרה של דליפה. בפעוטון של טיפטיפון לא משתמשים כלל בגז אלא בכיריים חשמליים מסוג אינדוקציה בטעמי בטיחות.

צפו באישורי הבטיחות הקיימים בפעוטון של טיפטיפון ושאינם קיימים בגנים אחרים בעיר:

עיצוב הסביבה החינוכית בגן – הצוות המטפל :

כאן הורים יקרים כמו בכל הסעיפים – חשוב לשים דגש מאוד חזק ולא להתפשר. החוק והתקן קובעים כי מטפלת חייבת להחזיק בתעודת מטפלת סוג 1או 2 מטעם מוסד מוכר מגובה בתעודה של משרד העבודה והרווחה (תמ”ת לשעבר) ורק אחת כזו מוסמכת לעבוד עם ילדים רצוי שבמעון של ילדיכם תשהה גם גננת אמיתית במשרה מלאה או חלקית לפחות מוסמכת מטעם מוסד מוכר בגיבוי תעודה מוכרת המל”ג (המועצה להשכלה גבוהה) אשר מהווה כיום כסמכות הבלעדית החוקית להכשרת גננות . רק מטפלת או גננת שלמדה מה היא מטרה חינוכית וכיצד היא ניתנת להשגה יכולה להעביר מטרות חינוכיות ולהשיגן תוך הבנת צרכי הילדים ומתן מענה מידי לכל צורך של כל ילד בכל שלב.כיום ישנם גנים רבים המנוהלים ע”י אימהות שלא מצאו מסגרת לילדם ופתחו משפחתון פרטי. לעיתים עבור ילדים מסויימים ההבדל בין גננת מוסמכת מקצועית בשילוב סביבה חינוכית מתאימה עם צוות מוסמך ותומך יכול לשנות אבחנה של בעלי מקצוע ולהיטיב עם הילד בהמשך הדרך. בדקו כי הצוות שמטפל בילדיכם מוסמך לטפל בילדים בגילאים הנדרשים וכי התעודות הן תעודות רלוונטיות לתחום הטיפול והחינוך לגיל הרך. כיום בישראל ניתן למצוא עשרות אלפי גנים פרטיים המנוהלים על ידי אמהות צעירות שמחפשות חברה לילדיהם גם העוסקים בבידור בגני ילדים מנהלים בעצמם מסגרות חינוכיות ללא תעודת הסמכה של מטפלת מוסמכת סוג 1 או 2 שלא לדבר על גננת בוגרת הוראה לגיל הרך מטעם אוניברסיטה מוכרת והיחידה שמותר לה לנהל מסגרת חינוך של יותר מ 15 ילדים. כבר בכניסה לפעוטון תוכלו לחוש באווירה בגן האם היא רגועה ונינוחה האם יש בכי ומה הסיבה לו קליטה, מעברים רצוי לבוא מספר פעמים ולא להסתפק במבט אחד חטוף כדי להיות בטוחים בבחירתכם ולמנוע אכזבות בהמשך.

***זכרו גננת זה מקצוע ולא שם תואר שכל מנהלת יכולה להשתמש בו ללא הסמכה ותעודה מוכרת.***

  1. האם המטפלות מסבירות פנים, נעימות, משיימות ומתווכות לילדים את שגרת היום .
  2. בדקו כמה זמן למשחק חופשי מתיי מתקיימות פעילויות יחידניות ובקבוצות קטנות והאם ניתנת להורים סקירה התפתחותית לפחות אחת לשנה או לפי בקשה ע”י גורם מוסמך בגן. כאן כדאי לדעת שלא כל מי שמציגה עצמה גננת היא אכן גננת מדופלמת אלא מטבע לשון שגוי ותואר שאימצה לעצמה כמי שמנהלת מסגרת פרטית מי שאינה גננת אינה מוסמכת במתן יעוץ פדגוגי להורים.
  3. למטפלת חל איסור למסור להורה דיווח התפתחותי אלא רק לגננת מוסמכת, יועץ/ת חינוכי/ת או פסיכולוג/ית מוסמך/ת וזאת לאחר שצפו בילד בהתאמה לשלבים ולפי טבלת התפתחות המצויה בידי אנשי המקצוע שהוסמכו לבצע הערכות מסוג זה.!
  4. בדקו כי גם בשינה מס המטפלות אינו משתנה וכי ישנו איש צוות משגיח בכל כיתה.
    האכלה- חל איסור לשימוש בטרמפולינות וכסאות אוכל גבוהים מחשש לנפילה,התהפכות וחבלות גפיים וראש.
    משחקים ומתקנים מסוכנים- חל איסור על קרוסלות ונדנדות SWING למעט עלה ורד.
    חל איסור על שימוש בטרמפולינות, הליכונים, עגלות תינוק, סלקלים וקפציות מחשש לפגיעות גפיים, ראש, גב ועמוד שדרה.
    חל איסור על שימוש במחממי מיים בעלי גוף חימום גלוי או תנורי ספיראלה לחמום.
    וילונות- אסורים במעון בעיקר לא ארוכים מחשש לחנק. וילונות קיימים אינם נגישים כלל לילדים.
  5. לחצן מצוקה-מציל חיים וחובה בכל מוסד חינוכי.

דרשו לילדיכם צוות מטפלות וגננת מוסמכת ואל תתפשרו בנושא זה. זכרו אין מחיר לשקט הנפשי שלכם ולבריאותו של היקר לכם מכל אל תתפשרו על איכות ובטיחות-דרשו אישור קצין בטיחות והתריעו על כל מפגע חדש בגן הילדים שבחרתם בו. מוגש בהמון חום ואהבה ע”י נורית בר-אור B.ed בוגרת אורנים מומחית בפסיכודרמה והבעה יוצרת ובעלת וותק וניסיון בניהול מערכות חינוך של למעלה מעשור ומנהלת את הפעוטון של טיפטיפון בכרמיאל זו השנה תשיעית. הפעוטון היחיד בכרמיאל המאושר ע”י קצין בטיחות וכיבוי אש ועומד בכל תקני הבטיחות של משרד התמ”ת. מצולם במערכת של 24 מצלמות במעגל סגור + 8 מיקרופונים שקט נפשי לכל הורה וילד. הגן והילדים מבוטחים בביטוח מורחב מבית מגדל באמצעות הסוכן אשר לוי הכולל ביטוח תאונות אישיות וצד ג ועוד. מלווה פדגוגית ע”י דר גיל מאור(דר קשב) וחבר ח.י.ב.ה. – איגוד גני הילדים הפרטיים בישראל. רוצים לדעת עוד היכנסו גם למדור המאמרים הקודמים באתר הפעוטון של טיפטיפון וקראו אודותינו בכתובת www.paotiptipon.co.il .

אז מי המבוגר האחראי המטפל בילדיכם? ואילו שיטות חינוך קיימות? לחצו כאן כדיי ללמוד

רוצים להמשיך ללמוד את כל הסודות שבעלי הגנים לא רוצים לספר לכם? לחצו כאן לכל הסודות

למילוי שאלון במעמד סיור הגנים שלכם על מנת לוודא כי הוא עומד בכל הקריטריונים הנדרשים
וגם כדיי שלא תשכחו לשאול את כל השאלות היכנסו ל שאלון הגנים להורים
ותוכלו לקבל את תוצאותיו בחינם למייל שלכם ולערוך השוואה בין המסגרות בהם תבקרו.

סגירת תפריט
לוגו של וואטסאפ כתבו לי עכשיו